محمد صادق جوانمرد

مجموعه افکار نوشت ها و گفتار ها

محمد صادق جوانمرد

مجموعه افکار نوشت ها و گفتار ها

محمد صادق جوانمرد

سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند.
آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم.
افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم 

در کتاب ده نکته از معرفت نفس صفحه 18 پاراگراف آخر که استاد فرموده اند : 

در هنگام خواب در عین این که خداوند نفس انسان را تمام و کمال گرفته ، تدبیر بدن از بین نمی رود و به همین جهت ملاحظه میکنید که قلب یا سایر اعضاء انسان در حال خواب از حرکت باز نمی ایستد .

در باره این موضوع که در عالم خواب آیا روح از جسم کاملا منقطع میشود یا خیر؟ دو نظر وجود دارد :

 

 

1- نظر اول که مربوط است به استاد طاهر زاده و ایشان در کتاب صریحا مطرح کرده اند این می باشد که :در هنگام خواب روح کاملا منقطع میشود ولی نفس به بدن توجه دارد یعنی وقتی کسی دیر بیدار میشود یعنی بدن آماده بازگشت و انتقال روح نیست و به واسطه سرعت انتقال ، خواب عمیق یا خفیف میشود.

2- نظر دوم این است که هنگام خواب انقطاع کامل صورت نمیگیرد و روح با بدن ارتباط دارد یعنی وقتی کسی دیر بیدار میشود یعنی نفس به مقدار زیادی از بدن جدا شده است و به هر میزان که جدا بشود خواب عمیق تر است .

 

 

حضرت استاد برای اثبات این مدعای خود اول به آیه (42 / سوره مبارکه زمر ) استدلال میکنند :

اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها وَ الَّتی‏ لَمْ تَمُتْ فی‏ مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتی‏ قَضی‏ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْری‏ إِلی‏ أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون

​​توضیح آیه و استدلال استاد طاهر زاده : 

در اینجا فعل یَتَوَفَّیدو مفعلولی است مفعول اول : الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها مفعول دوم : الَّتی‏ لَمْ تَمُتْ فی‏ مَنامِها می باشد .

﴿یَتَوَفَّى﴾ به معنای گرفتن است یعنی خداوند جانها را می گیرد. بعد در مورد اولی که کسی است که قرار است بمیرد می فرماید: ﴿فَیُمْسِکُ الَّتی‌ قَضى‌ عَلَیْهَا الْمَوْتَ﴾ و در مورد دومی هنوز اجلش نرسیده است و فقط خوابیده است می فرماید: ﴿وَ یُرْسِلُ الْأُخْرى‌ إِلى‌ أَجَلٍ مُسَمًّى﴾ 1

یعنی خداوند روح ها را هم در هنگام مرگ میگیرد و هم هنگامی که در خواب است .

 

پاسخی به استدلال استاد طاهز زاده و دفاع از نظر دوم ( عدم انقطاع کامل روح از بدن ) :

 

اولا در این آیه شریفه درست است که اشاره کرده است که خداوند روح را از بدن هم در هنگام مرگ و هم در هنگام خواب میگیرد ولی هیچ اشاره ای به این که تماما میگیرد و یا این که هنوز با جسم ارتباط دارد نکرده است و این صحیح نیست که ما چون میدانیم در هنگام مرگ نفس کاملا از بدن گرفته میشود و روح منقطع میشود این حکم را به خواب هم سرایت بدهیم و بگوییم در خواب هم اینچنین میشود. 

دوما خود استاد طاهر زاده در کتاب میفرمایند که : در هنگام خواب تدبیر بدن توسط نفس از بین نمیرود و سایر اعضای بدن حرکت دارند ، این خود گواه آن است که روح از بدن به صورت تمام و کمال جدا نشده است و الا تدبیر بدن کاملا از بین میرفت. 

سوما برای موید این جریان به اصطلاحی از علم پزشکی و روانشناسی استدلال میکنم که به آن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد میگویند ، در این فرایند نوزاد در هنگامی که در تخت خواب است به خواب عمیق میرود و میمیرد .2

نوزاد نمیتواند در سنین نوزادی دست خودش را بالا بیاورد و مشخصا در دهان خود یا چشم خود قرار دهد چون مدت زیادی از تعلق روح به بدن او نگذشته است و روح در تلاش است بتواند کاملا با بدن منطبق بشود و تا عادت کند کمی زمان میبرد و طول میکشد. 

حالا این نوزاد که هنوز کاملا با بدن خودش منطبق نشده است به خواب عمیق میرود و روح او بیشتر از بدنش جدا میشود حالا اگر انقدر روح جدا بشود که به حد تمام و کمال برسد ( اجلش رسیده باشد ) این نوزاد دچار سندرم مرگ ناگهانی میشود ولی اگر نوزاد به خواب خیلی عمیقی نرود دوباره در هنگام بیداری روح فعالیتش را در این عالم ادامه خواهد داد .  

پایش و تحقیق از محمد صادق جوانمرد 

 

1- درس تفسیر آیت الله سبحانی 93/05/01

2- علوم جدید منشاء این بیماری را کشف نکرده اند. ویکی پدیا دانشنامه آزاد 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
سرباز اول

نظرات  (۱)

۰۴ دی ۰۱ ، ۱۲:۳۷ امیر محمد زندی

نظرتون کاملا منطقی و علمی و قابل درک بود و بنده با نظر شما موافق هستم و خیلی از افرادی که در حالت کما تجربیات نزدیک به مرگ داشتن حرف شما را تصدیق میکنند 

پاسخ:
بله خیلی ممنون از نظر شما 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی